Gastronomische Agenda

Doel

De stichting heeft ten doel het positioneren van Haarlem als stad met een aantrekkelijk aanbod op gastronomisch gebied onder andere door, maar niet beperkt door zich te profileren als gastronomische hoofdstad en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord.

Stichting

Internationaal staat Nederland niet als de culinaire top bekend en het zal voor toeristen, zowel uit binnen- als uit buitenland, niet de eerste reden zijn om van Nederland de vakantie­bestemming te maken. Ook in Nederland zelf zal onze eetcultuur niet top of mind zijn als we vragen naar waar Nederland bekend om staat.

Maar is dat eigenlijk wel terecht? Gastronomie wordt wel omschreven als de hogere kookkunst en de relatie tussen eten en cultuur. En vrijwel nergens in Europa zijn zoveel verschillende culturen op het gastro­nomische vlak vertegen­woordigd. Door enerzijds ons wereldse verleden en anderzijds onze gast­vrijheid, is van vrijwel iedere eetcultuur ter wereld te genieten. En eten is niet voor niets een primaire levens­behoefte, dus laten we van de noodzaak dan maar een deugd maken.

Stichting Haarlem Gastronomische Hoofdstad stelt zich ten doel de Nederlandse eetcultuur verder te ontwikkelen, te stimuleren en met trots uit te dragen, zowel lokaal, regionaal, nationaal als internationaal.

Regels

Hoog segment en laag segment

Bij de Gastronomische Hoofdstad van Nederland gaat het niet alleen om de sterren­restaurants. Het idee achter de Gastronomische Hoofdstad is juist het culinaire meer mainstream te maken. Er wordt gekeken naar kwalitatief goede horeca in alle prijscategorieën.

Drank / Spijs

Een wezenlijk onderdeel van de gastro­nomische wereld is de combinatie van eten en drinken. Er wordt gekeken naar het aanbod van bijzondere dranken bij verschillende gerechten, in het bijzonder in samenwerking met lokale partijen.

Prijs / Kwaliteit

Per prijssegment wordt gelet op de verhouding prijs/kwaliteit. Dat gaat op voor de sterren­restaurants als ook voor het aanbod en de daarbij behorende kwaliteit in het ‘snack’ segment.

Oost / West

In de regio wordt gekeken naar de diversiteit van keukens. De Gastronomische Hoofdstad zal restaurants moeten huisvesten van alle verschillende continenten of daarvan afgeleide stijlen.

Klassiek / Nieuw

Bij het bepalen van de Gastronomische Hoofdstad van Nederland wordt ook gekeken naar de klassieke keuken en de vernieuwende keuken. Innovatie is een belangrijk element in het onder­scheidend vermogen van een stad, maar ook de klassieke bereidingen en opleidingen zijn van belang om te kunnen vernieuwen.

Horecadichtheid

Een belangrijke factor bij het bepalen van de Gastronomische Hoofdstad is de horeca­dichtheid. Het aantal restaurants in de regio ten opzichte van het aantal bewoners. Daarbij worden alleen de restaurants bekeken.

Vis / Vlees / Vega

De breedte van het aanbod moet terug te vinden zijn in vis-, vlees- en vegetarische restaurants. Denk daarbij ook aan vegan, biologisch, etc.

Producten

De kwaliteit van de keukens is in grote mate afhankelijk van de kwaliteit van de producten. De Gastronomische Hoofdstad van Nederland heeft binnen de regio een keur aan producten, leveranciers of bedrijven die de kwaliteit waarborgen.

Initiatieven ter promotie van de horeca

Evenementen en activiteiten ter promotie van de horeca tenslotte zijn een aanvullend criterium. Alle initiatieven die het promoten van de horeca ten doel hebben vallen hieronder. Dat kan gaan om restaurants zelf, maar ook ter promotie van de hele branche of de gast­vrijheid of kwaliteit van de branche.

Nederland is toe aan een stap op de internationale gastronomische ladder

Beeldmerk

Het (beeld)merk Haarlem Gastronomische Hoofdstad is eigendom van  Stichting Haarlem Gastronomische Hoofdstad en mag alleen met schriftelijke toestemming van de stichting gebruikt worden. Aanvragen hiervoor kunt u met een toelichting indienen bij SHGH, Marielle Tammer.
Het is voor Leden van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Haarlem (KHN) toegestaan om het logo toe te passen op correspondentie en promotiemateriaal van het betreffende horecabedrijf.

Partners